19 september 2014

Pools spreekuur in Tarwewijk

In maart 2008 begon Piotr Zielewski in de Tarwewijk met het ‘Poolse spreekuur’. Hij gaf hulp, advies en informatie aan bewoners die afkomstig zijn uit Midden- en Oost-Europa (MOE-landers). PvdA-raadslid Peggy Wijntuin: “De initiatiefnemer van het spreekuur is al weer enige tijd weg. Met zijn vertrek is ook het spreekuur komen te vervallen, terwijl de behoefte aan hulp en informatie naar verluidt zeer groot is. Vandaar dat ik hierover vandaag vragen stel aan het stadsbestuur.”

“Volgens mijn informatie was de heer Zielewski in dienst van de toenmalige deelgemeente Charlois en had een dagelijks spreekuur om MOE-landers in Rotterdam onder meer te helpen bij het inschrijven in de GBA: iets dat verschillende malafide uitzendbureaus en huisbazen ontmoedigen, zodat zij druk op hun werknemers kunnen uitoefenen,” zegt Wijntuin. “Wanneer de MOE-landers niet zijn ingeschreven bij de gemeente kunnen zij geen aanspraak maken op hulp van de gemeente, bijvoorbeeld bij het vinden van goede huisvesting of het starten met een talencursus. Ook kunnen hun kinderen niet naar school, krijgen ze geen zorg- of huurtoeslag, geen kinderbijslag, kunnen ze geen ziektekostenverzekering en ook geen parkeervergunning aanvragen. Een slechte zaak. De medewerkers van de Wijkwinkel bij de OvdB Tarwewijk geven aan het ontzettend jammer te vinden dat het Poolse spreekuur niet meer wordt gehouden. Volgens hen bestaat er wel degelijk een grote behoefte aan het Poolse spreekuur. Zij zeggen niet in die behoefte te kunnen voorzien omdat zij de taal niet spreken. Ik wil graag van het stadsbestuur weten of men het met de PvdA-fractie eens is dat er voorzien moet worden in de behoefte van dit spreekuur.”