29 april 2015

PvdA: Begeleiding bovenop bed, bad & brood

PvdA-raadslid Fatima Talbi: “De PvdA Rotterdam is de rechtse retoriek compleet zat: landelijk vergelijkt de VVD uitgeprocedeerde asielzoekers met Holleeder en lokaal worden deze mensen gecriminaliseerd door Leefbaar Rotterdam. De PvdA kiest voor een aanpak die oog en hart heeft voor mensen, maatwerk bieden is waar het om gaat, perspectief is de richting. Daar hoort ook de optie van terugkeer bij, want kun je terug, dan is dat een betere optie dan opgesloten zitten in een sobere opvang.”

Gisteravond had de PvdA Rotterdam een bijeenkomst georganiseerd met aanwezigheid van de Tweede Kamerfractie om te spreken over het ‘bed-bad-brood-akkoord’. De bijeenkomst bood de duidelijkheid dat gemeenten nu aan zet zijn. De bijeenkomst vond plaats in de Pauluskerk in Rotterdam, de plek die symbool staat voor goede opvang.

De Rotterdamse aanpak kan en moet door maar het komt nu wel aan op de gemeente om dat definitief binnen te slepen. Fatima Talbi: “De PvdA Rotterdam laat het initiatief niet bij Leefbaar Rotterdam die met holle retoriek mensen wegzet. De PvdA staat pal voor kwetsbare mensen. Volgens de PvdA Rotterdam kan er donderdag geen andere uitkomst van het debat in de gemeenteraad zijn dan steun voor de Rotterdamse traditie van opvang: Bed, Bad, Brood en Begeleiding.”

Lees hier de eerste reactie van de PvdA Rotterdam op het ‘bed-bad-brood-akkoord’.