PvdA dient initiatiefnotitie isolatiefonds in

29 september 2022

‘Waar visie ontbreekt, komt het volk om’ zei wijlen PvdA premier Joop den Uyl ooit. Daarom kwam de PvdA Rotterdam in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 met het plan voor een isolatiefonds. Toen we het plan schreven hadden we natuurlijk niet kunnen inschatten dat het een jaar later relevanter zou zijn dan ooit. We leven in een tijd waarin Rotterdammers moeten kiezen tussen boodschappen doen of hun verwarming aanzetten. Daarom is er een overheid met visie en lef nodig om ervoor te zorgen dat alle Rotterdammers de crisis goed doorkomen.

Wat de PvdA Rotterdam betreft heeft iedereen recht om te wonen in een comfortabel en betaalbaar huis. Daar bedoelen we mee: een huis zonder tocht, vocht en met een betaalbare energierekening. In veel te veel huizen in onze stad is dit helaas geen vanzelfsprekendheid. We zijn daarom blij dat in het door dit college gepresenteerde coalitieakkoord ‘Één Stad’ aangeeft te focussen op het verduurzamen en isoleren van huizen en daarvoor voornemens zijn om op korte termijn een grootschalig-isolatieoffensief starten. Hierbij doet het college na 2023 een beroep op de middelen uit het Nationaal Isolatieprogramma.

Omdat onze fractie graag constructief meedenkt hebben we ons plan uit de verkiezingen opgepakt, aangepast aan de huidige situatie en omgezet in een initiatiefnotitie. Met het versnellen van het isoleren van woningen slaan we twee vliegen in één klap: het geeft Rotterdammers meer ruimte in hun portemonnee en we maken Rotterdamse woningen, die bijvoorbeeld van het gas af gaan, eerder toekomstbestendig. In deze initiatiefnotitie gaan we in op wat er moet gebeuren en hoe we dit gaan doen. Uiteraard wordt er ook aandacht besteed aan het financiële aspect, want het geld uit het Nationaal Isolatieprogramma is niet voldoende en komt te laat.

Lees de volledige initiatiefnotitie hier.