10 maart 2014

PvdA: Keiharde aanpak woningovervallen en straatroven

De PvdA zal zich de komende 4 jaar blijven inzetten om Rotterdam veiliger te maken. PvdA-lijsttrekker Hamit Karakus: “Gezinnen en ouderen moeten zich veilig voelen in hun wijk. Duizenden huizen zijn de afgelopen jaren al opgeknapt en de stad is aantoonbaar veiliger geworden. Woonoverlast hebben we aangepakt en huisjesmelkers hebben we de stad uitgejaagd, maar er is nog werk te doen.”

Hamit Karakus weet uit zijn ervaring als politieman hoe belangrijk het is te luisteren naar wat er leeft op straat: “Als wethouder vraag ik me bij alles af: wat betekent dit voor Rotterdammers. Misdaad heeft een enorme impact op bewoners van een wijk. Daarom worden woningovervallen en straatroven keihard aangepakt”.

De PvdA wil dat iedereen goed kan wonen in een fijne wijk. Overlast door jongeren wordt dan ook niet getolereerd. De wijkagent, het aanspreekpunt voor bewoners in de wijk, speelt hierin een belangrijke rol. Jongeren moeten niet alleen hard aangepakt als ze overlast veroorzaken, maar ook worden geholpen met het vinden van een zinvolle tijdsbesteding als werk of scholing. Handhaving gaat altijd samen met preventie.

Hamit: “Samen met bewoners worden door de nieuwe gebiedscommissies een gebiedsplan gemaakt, waarin de prioriteiten van het gebied op wijkwelzijn, buitenruimte en veiligheid een plek krijgen. Zo gaan we samen met Rotterdammers verder werken aan een veilige stad!”