25 september 2014

PvdA: Leefbaar-college zet Rotterdammers in de kou

Zojuist presenteerde het nieuwe stadsbestuur van Leefbaar Rotterdam, D66 en CDA het Collegeprogramma voor de jaren 2014 tot en met 2018 en de begroting voor 2015. PvdA-fractievoorzitter Leo Bruijn reageert: “De met veel bombarie aangekondigde #kendoe mentaliteit blijkt niets meer in te houden dan een paar ambitieloze doelstellingen die geen antwoorden bieden op de uitdagingen van deze stad.”

Kaalslag in de wijken
“Dit stadsbestuur heeft alleen maar oog voor de binnenstad, verwaarloost de rest van Rotterdam en daarmee vergeet het 95% van de Rotterdammers. Buiten het centrum wordt bezuinigd op de buitenruimte en worden belangrijke voorzieningen gesloten zoals het buurthuis de Larenkamp op Zuid en het zwembad Schuttersveld,” zegt Bruijn.

Kwetsbare Rotterdammers vallen buiten de boot
“Dit Leefbaar-College stapelt maatregelen waardoor Rotterdammers die het al moeilijk hebben, er gemiddeld 600 euro op achteruit gaan: de kwijtschelding afvalstoffenheffing wordt gehalveerd, de langdurigheidstoeslag stopgezet, de bijzondere bijstand beperkt en de collectieve zorgtoeslag vervalt.” zegt Leo Bruijn. “Ook onze kinderen en jongeren hebben pech. In plaats van in te stemmen met de invoering van het Kindpakket, zoals de PvdA onlangs voorstelde om ervoor te zorgen dat elk kind in Rotterdam ongeacht het inkomen van de ouders zou kunnen sporten of een muziekinstrument kunnen leren bespelen, kiest deze coalitie van LR/D66/CDA voor het wegbezuinigen van Jeugdvakantieland en het bezuinigen op Jeugdsportfonds. Daarnaast wordt het budget voor het gratis OV voor Rotterdamse ouderen gehalveerd.”

“Duidelijk is dat dit stadsbestuur geen idee heeft van werkgelegenheidsbeleid in Rotterdam, of het stimuleren van de economie. Dit college komt niet verder dan holle ambities, slappe targets en ‘daar is de markt van’. Een grote teleurstelling” zegt Bruijn.