1 februari 2014

PvdA-lijsttrekker Karakus presenteert banenplan Rotterdam

Hamit Karakus, lijsttrekker van de PvdA in Rotterdam, presenteert vandaag plannen om de werkgelegenheid in de havenstad aan te jagen. Dat doet hij in het bijzijn van Diederik Samsom (politiek leider PvdA), Jet Bussemaker (minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en Paul Tang (Europees lijsttrekker PvdA).

“Rotterdammers maken zich zorgen. Houden zij hun baan nog wel, vinden hun kinderen ooit nog werk? Ouderen hebben het gevoel langs de kant te staan. Dat moet anders”, zegt Karakus. “De Partij van de Arbeid helpt mensen aan een baan en behoudt de kennis en ervaring van ouderen voor de stad. De komende vier jaar willen wij meer dan 12.000 Rotterdammers weer aan het werk hebben en houden. ”

In het banenplan dat zaterdag gepresenteerd wordt, staan tal van maatregelen om meer werkgelegenheid te creëren in Rotterdam. Zo introduceert de PvdA Rotterdam ‘Made in Rotterdam’. “Rotterdam is een sterk merk, zowel nationaal als internationaal. Wij willen daar op inspringen door de maakindustrie naar Rotterdam terug te halen”, vertelt Karakus. “Bovendien gaan wij 10.000 huizen isoleren. Goed voor het milieu en goed voor de werkgelegenheid.” Naast het creëren van werkgelegenheid heeft het banenplan ook aandacht voor de kleine ondernemer die op omvallen staat. Deze krijgt ondersteuning om zijn onderneming weer levensvatbaar te maken.

Daarnaast heeft de PvdA ook oog voor jongeren in Rotterdam. “Die moeten na afronding van hun opleiding aan de slag kunnen”, vervolgt Karakus. “Naast een uitbreiding van de startersbeurs zie ik het ook fout gaan in het onderwijs. We zien nu dat er te veel jongeren worden opgeleid voor de bijstand. Dat moet en kan anders. We moeten stoppen met opleidingen waar geen baankansen voor zijn.”

Bekijk hieronder het Banenplan.