29 oktober 2013

PvdA: Maatregelen bijstand succesvol, nu doorpakken!

In de afgelopen twee jaar heeft Rotterdam het tekort op de uitkeringen flink teruggedrongen. Dat blijkt uit het onderzoek dat de Rekenkamer vandaag presenteerde. PvdA-raadslid Leo Bruijn (Werk & Inkomen): “De maatregelen die het College heeft genomen, werpen hun vruchten af. We zijn daardoor op de goede weg. Nu moeten we doorpakken!”

Waar in het voorjaar van 2011 nog sprake was van een verwacht tekort van 100 miljoen op de uitkeringen, zijn uitgaven en beschikbaar budget in 2013 in evenwicht. Het College heeft het tekort met name weten terug te dringen door de instroom in de bijstand te beperken. Bruijn: “Met de PvdA in het College houden we Rotterdammers zoveel mogelijk aan het werk of op school. Zo loodsen we Rotterdam door de crisis.”

Verder onderzocht de Rekenkamer de 21 maatregelen die het College neemt om Rotterdammers vanuit een uitkering aan de slag te helpen. Als gevolg van de crisis is de uitstroom de afgelopen twee jaar gedaald. Niettemin vinden maandelijks vele Rotterdammers met behulp van de Collegemaatregelen een baan of vrijwilligerswerk. Bruijn: “Het onderzoek van de Rekenkamer brengt goed in beeld welke van de 21 maatregelen het meest effectief zijn om Rotterdammers aan het werk te helpen. Ik verwacht van het College dat zij nu doorpakt op deze maatregelen. Want ondanks de crisis moeten we alles op alles zetten om zoveel mogelijk Rotterdammers aan de slag te helpen.”