19 januari 2014

PvdA opent aanval op blauwe maandagen

Als het aan Hamit Karakus ligt zijn blauwe maandagen in Rotterdam vanaf dit jaar verleden tijd. Maar dat kan de lijsttrekker van de PvdA Rotterdam niet alleen. Hij roept alle Rotterdammers op om hem te helpen in zijn strijd voor saamhorigheid en tegen eenzaamheid. “Drink eens een kopje koffie met elkaar.”

Maandag 20 januari is het ‘Blue Monday’. Volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall de meest deprimerende dag van het jaar. Voor de eenzame Rotterdammer is deze dag extra wrang. Van de 75+ ers in Rotterdam leeft 3 op de 10 in een sociaal isolement of zit daar dicht tegen aan. Deze Rotterdammers hebben weinig tot geen contact met de buitenwereld. Geen simpel gesprek, geen kopje koffie. Zelden mensen over de vloer. Vaak durven zij dat zelf niet eens toe te geven.

Hamit Karakus doet daarom een oproep aan alle Rotterdammers. “Help mij in de strijd voor saamhorigheid en tegen eenzaamheid.” Het door de PvdA geïntroduceerde gratis OV voor 65+ zorgt ervoor dat alle ouderen, ongeacht de portemonnee, hun huis uit kunnen. Als politiek kunnen wij deze strijd niet alleen aan. Initiatieven als “Tijd voor een oma” zijn daarbij hard nodig. Hamit Karakus: “Ik roep alle Rotterdammers op om in elk geval vandaag een kaartje te sturen naar iemand die het nodig heeft. Drink een kopje koffie bij die eenzame buurman of buurvrouw. Doe dat niet eens per jaar, want volgende week is er weer een maandag. Help mij in deze strijd. Samen kunnen wij blauwe maandagen voorgoed laten verdwijnen!”

Foto:
Hamit Karakus drinkt een kopje koffie met een bewoonster van woon- zorgcentrum Maasveld aan de Maashaven.

hamitkopjekoffie