6 maart 2014

PvdA: Samen aan de slag voor kwaliteit en werkgelegenheid in de zorg

In 2015 krijgt de gemeente meer verantwoordelijkheden voor het organiseren van passende ondersteuning aan huis voor kwetsbare Rotterdammers, zoals ouderen, chronisch zieken en gehandicapten. Gemeente, werkgevers in de zorg en vakbonden hebben afspraken gemaakt om gezamenlijk de gevolgen van deze hervorming van de langdurige zorg in goede banen te leiden. Deze afspraken zijn vastgelegd in een “gouden standaard” voor Rotterdam. PvdA-raadsleden Fatima Talbi (Zorg en Welzijn) en Leo Bruijn (Werk en Inkomen): “Wij zijn blij met dit initiatief. De PvdA wil de kwaliteit van de Rotterdamse zorg op peil houden en goed zorgen voor het zorgpersoneel. Met de gouden standaard zetten gemeente, werkgevers en vakbonden hier samen de schouders onder.”

Allereerst nemen de gemeente, werkgevers en vakbonden samen de verantwoordelijkheid  voor de kwaliteit van de dienstverlening in de zorg. Fatima Talbi: “Dat houdt onder meer in dat het zorgpersoneel goed opgeleid en bijgeschoold wordt. En dat betekent dat Rotterdammers keuzemogelijkheden krijgen bij het kiezen van hun zorgverlener.”

Daarnaast maken de gemeente, werkgevers en vakbonden afspraken over de werkgelegenheid in de Rotterdamse zorg. Leo Bruijn: “Deze afspraken moeten leiden tot goede arbeidsvoorwaarden voor het personeel. Daarnaast moeten de afspraken ervoor zorgen dat het personeel van werk naar werk wordt begeleid, op het moment dat er verschuivingen optreden in het aanbod van zorg.”

Het akkoord wordt breed gedragen door de verschillende branches in de zorg. ‘De gouden standaard Rotterdam’ is ondertekend door de gemeente Rotterdam, meer dan dertig Rotterdamse werkgevers in de zorg (geestelijke gezondheidzorg, gehandicaptenzorg, thuiszorg en maatschappelijke opvang) en de vakbonden CNV Publieke Zaak en  NU’91.