15 november 2017

Resultaten PvdA begroting 2018

Gisteren is de begroting voor 2018 in de gemeenteraad besproken. Het college voert al vier jaar een beleid dat de tegenstelling tussen arm en rijk vergroot. Met deze begroting wordt dit beleid doorgezet. Daarom stemt PvdA tégen.

De Partij van de Arbeid diende verscheidende moties in om de kloof te dichten. De moties zorgen onder andere voor betere inkomens voor kunstenaars, meer geld voor Pabo studenten in plaats van studiekosten en betere jeugdzorg voor kleuters. Dit hebben we voor elkaar gekregen:

• Meer aandacht voor het slavernijverleden van Rotterdam
  • Het welzijn van jongeren in Feijenoord wordt gewaarborgd door de activiteiten van TOS zoveel mogelijk te continueren
  • Minder overlast van deelfietsen
  • Initiatieven om auto’s te delen zullen door de gemeente beter worden gestimuleerd
  • Beter inkomens voor kunstenaars en voor PABO-studenten die lesgeven
  • Ook op het MBO krijgen studenten lessen rondom burgerschap en democratie
  • De huidige mediaregeling blijft zodat lokale media kunnen voortbestaan
  • Leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs en van de praktijkschool krijgen betere kansen op de arbeidsmarkt
  • Hulplijn Sensoor blijft bestaan
  • Verbeterde samenwerking tussen Jeugdzorg en scholen

Voor meer inhoudelijke toelichting zijn alle moties hier te vinden.

Ondanks deze winst is de PvdA teleurgesteld over de geringe reacties op de overige moties. Barbara Kathmann: “Heel veel voorstellen die wij indienden om de kloof te dichten, zijn afgewezen. Doodzonde! Dit college leeft in een papieren werkelijkheid. Kijk bijvoorbeeld naar de armoedecijfers en het aantal mensen in de schulden; die zijn in Rotterdam véél hoger dan elders. We hadden de komende maanden er nog iets aan kunnen doen.”

Geen vlag

Leefbaar Rotterdam heeft de afgelopen jaren een beleid gevoerd van uitsluiting, en het constant benadrukken van wij versus zij. Voor hen staat de rood, wit, blauwe vlag voor slechts een deel van Nederland. Voor de PvdA staat de vlag voor alle Nederlanders. Daarom is de Partij van de Arbeid tégen het voorstel van Leefbaar Rotterdam om de Nederlandse vlag in de Raadszaal op te hangen. Raadslid Marco Heijmen: “We zijn trots op de Rotterdamse en Nederlandse vlag. Maar als we wapperen dan wapperen we wél inclusief.”

Een groen Rotterdam

Op het gebied van duurzaamheid is er flink vooruitgang geboekt. Om de afspraken uit het klimaatakkoord van Parijs na te komen, moet de Rotterdamse haven in 2030 stoppen met het overslaan van kool. De raad heeft dit met een motie van de linkse partijen opdracht afgedwongen. Daarnaast komt er een groenloket waar duurzame initiatieven in de stad terecht kunnen.