10 januari 2014

PvdA: Taal essentieel

In 2013 is de gemeente begonnen met het afnemen van de ‘Taalmeter’ bij het jongerenloket en de dienst Werk & Inkomen. De Taalmeter is een online vragenlijst waarmee snel en eenvoudig ontdekt kan worden of iemand moeite heeft met lezen en schrijven. PvdA-raadsleden Zeki Baran (participatie en integratie) en Leo Bruijn (sociale zaken) hebben hierover vragen gesteld aan het stadsbestuur. Bruijn: “Wij willen weten wat de resultaten zijn na het invoeren van de Taameter en of er voldoende middelen beschikbaar zijn om alle laaggeletterde jongeren goed te begeleiden. “

“Taal is een van de grootste obstakels voor participatie in de samenleving. Het is bekend dat laaggeletterdheid veel voorkomt in Rotterdam. De PvdA juicht een instrument als de Taalmeter dan ook toe. Wel moeten er, voor jongeren en volwassenen, genoeg passende taaltrajecten zijn. Zo kunnen we zorgen dat iedereen een eerlijke kans heeft op werk.” zegt Zeki Baran.