5 juni 2014

PvdA: Verrast door tweet wethouder

De gemeenteraad sprak vandaag op verzoek van de PvdA over een Twitter bericht van de wethouder Eerdmans (Veiligheid). De PvdA wilde graag van de wethouder weten waarom hij de Rotterdamse bevolking via Twitter moest waarschuwen.

Zaterdag 24 mei vond in het Joods Museum in Brussel een aanslag plaats. Verschillende media, zowel lokaal, nationaal als internationaal, berichtten over deze vreselijke gebeurtenis. De zondag erna twitterde de wethouder Eerdmans (Veiligheid), het volgende:“Wie weet is hij nu in of onderweg naar NL. Wees alert. Schutter België op bewakingsbeelden.” De PvdA-fractie was zeer verrast door de tweet van de wethouder.

Wanneer het stadsbestuur van Rotterdam meent dat de Rotterdamse bevolking gevraagd moet worden alert te zijn in een ernstige zaak, dan lijkt ons een enkelvoudige tweet van de wethouder Veiligheid onvoldoende. “Wij vragen ons daarom af of het stadsbestuur reden heeft gehad om aan te nemen dat de dader van de aanslag in België zich naar Rotterdam zou begeven? En zo niet, waarom kiest de wethouder er dan toch voor Rotterdammers te waarschuwen?” zegt PvdA-raadslid Marco Heijmen (Veiligheid).

De wethouder antwoordde vandaag dat het een persoonlijke tweet was. Als het een officiële oproep was geweest dan had de burgermeester dat gedaan. Heijmen: “Waar de Pvda al weinig meerwaarde zag in een wethouder veilig naast de burgemeester, zien we nu al hoe deze wethouder de ander ander voor de voeten loopt.”