PvdA wil invoering Rotterdamse feestdag

12 februari 2018

De PvdA pleit voor de invoering van een Rotterdamse feestdag op 7 juni. Op deze dag werd, in 1340, Rotterdam gesticht. “We zijn trots op Rotterdam en haar geschiedenis. Een stad die door de eeuwen heen door mensen uit alle windstreken is opgebouwd. Hier moeten we elk jaar bij stilstaan”, aldus lijstrekker Barbara Kathmann.  De feestdag is (onder andere) een reactie op het identiteitsdebat van Leefbaar Rotterdam dat vanavond plaatsvindt.

“Wij worden ontzettend moe van het constant problematiseren van diversiteit door rechtse partijen. Het vooringenomen debat van Leefbaar draagt bij aan het polariserende klimaat in deze stad. Rotterdam is door de eeuwen heen opgebouwd door mensen die van over de hele wereld aankwamen. Met elkaar bouwden we hier aan een gezamenlijke toekomst. Iedereen die in Rotterdam woont is een Rotterdammer. Dat moeten we vieren.”

De Rotterdamse feestdag vloeit voort uit de HART tegen HARD- beweging van de Partij van de Arbeid.  Met deze beweging ageert de partij tegen het populisme en ongelijkheid.  “HART tegen HARD is activisme, daadkracht en positiviteit ineen.”

Grondwet

Rechtse partijen zoals Leefbaar Rotterdam zeggen dat ze strijden voor de vrijheden van iedereen, maar tegelijkertijd willen ze wél de vrijheid van bijvoorbeeld minderheden beperken.

“De feestdag is dus absoluut niet enkel symbolisch, het gaat ook om de rechten voor alle Nederlanders zoals geschreven is in onze grondwet”, benadrukt Barbara Kathmann.  “Het is daarom belangrijk dat we onze stad en de mensen vieren, want naast onze eenheid staat ook onze vrijheid onder druk. De Nederlandse grondwet, waarin de rechten van ons als Nederlanders, als Rotterdammers, veilig in bewaard worden. Een document waarin minderheden beschermd worden.”