Rotterdamse Leerwerkakkoord: werk voor iedereen!

5 februari 2019

Vandaag heeft wethouder Richard Moti het Rotterdamse Leerwerkakkoord gepresenteerd en ondertekend! Met dit akkoord tussen gemeente Rotterdam, praktijkonderwijs, voortgezet onderwijs, hbo, mbo, het Havenbedrijf en het bedrijfsleven wordt er voor gezorgd dat iedereen aan de slag kan.

Drie belangrijke trajecten

In het akkoord staan drie belangrijke trajecten beschreven die worden uitgevoerd; ‘Van school naar werk’, ‘Van werk naar werk’ en ‘Van bank naar werk’. Rotterdamse jongeren gaan pas van school als zij een baan hebben. Dit om te voorkomen dat zij eerst in een uitkering belanden. Rotterdammers die hun baan verliezen als gevolg van de energietransitie, krijgen de kans om zich om te scholen tot een ander vak. En Rotterdammers in de bijstand worden geholpen om werk te vinden. Vrijwilligerswerk is hiervoor een goede springplank.

Iedereen profiteert

In het Leerwerkakkoord streeft het College ernaar dat de werkloosheid in Rotterdam sneller daalt dan landelijk, dat onderwijs en arbeidsmarkt beter op elkaar aansluiten en dat er minder Rotterdammers zonder startkwalificatie zullen zijn. Met de ambities van het College kan iedereen profiteren van de groei van de stad! Want Rotterdam bruist en blijft maar groeien!