Samenwerken: nu of nooit!

9 juli 2023

Rutte heeft onder druk van de extreme rechter vleugel van de VVD de toch al wankele coalitie definitief opgeblazen. Hij deed dat met het amorele voorwendsel, namelijk het weren van gezinnen van vluchtelingen in oorlogssituaties. Al is dat getalsmatig geen groot probleem, deze aanpak moet dus de vluchtelingen crisis oplossen. Hoe verzin je het….

Dat er wat moet gebeuren aan de toevloed van vluchtelingen en migranten, vooral ten aanzien van diegenen die op puur economische gronden in Europa arriveren, zal niemand ontkennen. Dat het een ingewikkeld probleem is evenmin. De opnamecapaciteit voor vreemdelingen, soms met een totaal andere cultuur en achtergrond, heeft zijn grenzen, zeker in de grote steden die het toch al moeilijk hebben vanwege huisvestingsproblemen. Maar het uitvechten van dit vraagstuk over de ruggen van vrouwen en kinderen in oorlogsgebieden is onaanvaardbaar.

De compromiszoeker Rutte lijkt nu definitief te hebben gekozen voor Nieuw Rechts en het populisme. Dat zal grote betekenis hebben voor de politieke cultuur in Nederland. De scheidslijn progressief links – populistisch rechts zal ongetwijfeld verder verscherpen. Gaat het politieke middenveld verdwijnen? Het aan de macht komen van en combinatie van extreme en gematigde rechtse partijen zal een negatieve invloed hebben op de huidige maatschappelijke tegenstellingen. De voorzichtige afbouw van het neoliberalisme zal  stagneren, de verschillen tussen arm en rijk zullen verder toenemen en de politieke instabiliteit in Nederland zal een bijna permanent karakter krijgen. Tenslotte worden de belangrijke beslissingen over milieu transitie, stikstofbeleid, woningbouw en migrantenbeleid minstens een jaar vertraagd. Onderwerpen die onze maatschappij nu al in tweeën scheuren.

Een rechtse regering belooft ook voor onze stad weinig goeds. Het asociale beleid van rechts Rotterdam zal ongetwijfeld worden gecontinueerd en verfijnd ten nadele van de achterstandsgroepen in de wijken, met alle gevolgen van dien.

Wat kan progressief links hier tegenover stellen?

Onze missie is het geven van nieuwe hoop op een andere samenleving, op een solidaire samenleving  gebaseerd op een sterke, betrouwbare en zorgzame overheid. Een overheid die belangrijke voorzieningen, die onder invloed van neoliberaal beleid geprivatiseerd zijn, weer aan de gemeenschap teruggeeft. Zodoende kan de overheid weer effectief ingrijpen in geval van nood (energiecrisis, woningcrisis, etc.) en opkomen voor de belangen van de burgers. En een overheid die nauw samenwerkt met maatschappelijke organisaties en burgers die oog hebben voor de noden van de achtergelaten groepen in onze maatschappij.

Wat natuurlijk niet mag gebeuren is dat linkse partijen elkaar beconcurreren op de kiezersmarkt. Recente geschiedenis toont aan de onderlinge tegenstellingen binnen links hebben geleid tot maatschappelijke rampen. Daarom: samenwerking op links is absoluut geboden.

Het is nu of nooit!

PvdA Afdelingsbestuur Rotterdam