Social Return werkt!

10 oktober 2019

Onze wethouder Richard Moti heeft samen met Huibert Steen, wethouder in de Hoeksche Waard, de nieuwe aanpak Social Return namens de regio Rijnmond gepresenteerd. Dit houdt in meer kans op een opleiding of werk voor mensen die al lang in de bijstand zitten, mensen langer in dienst houden en minder administratieve rompslomp voor werkgevers.

Social return werkt

Deze vernieuwde aanpak moet beter aansluiten bij de behoeften en wensen van werkzoekenden. en werkgevers. Maar wat is Social Return precies? Opdrachtnemers moeten van de gemeente bij opdrachten vanaf 50.000 gemiddeld 5% van hun opdrachtwaarde gebruiken om extra werkgelegenheid te creëren voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. En het werkt! Vorig jaar zijn in Rotterdam 2519 mensen geplaatst via Social Return.

Minder mensen in de bijstand

Op naar het doel van wethouder Moti om aan het einde van deze collegeperiode het aantal Rotterdammers in de bijstand te laten dalen naar 30.000: “Het gaat goed met Social Return als instrument, maar nog teveel mensen staan in Rotterdam aan de kant. Daarom willen we Social return verder brengen zodat we nog meer mensen met een grote afstand duurzaam aan het werk helpen en houden. Met de nieuwe aanpak wordt het aantrekkelijker en makkelijker voor werkgevers om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt een kans of perspectief op een opleiding of een baan te geven.”

Lees hier meer over Social return!