Talentontwikkeling nieuwste wapen in de strijd tegen jeugdgeweld

12 november 2020

Talentenhuizen moeten jeugdgeweld tegengaan door te zorgen voor een sterk alternatief geluid en broodnodige contactmomenten met de jeugd. Daar pleiten PvdA, Groenlinks, CU/SGP, DENK en de SP voor.

In talentenhuizen kunnen jongeren onder begeleiding van professionals hun talenten ontdekken, ontwikkelen en inzetten met een sterke focus op contentproductie.
“Door te werken aan hun talenten breek je hun huidige belevingswereld open met nieuwe perspectieven en positieve rolmodellen. Er zijn een aantal lokale organisaties die hier heel succesvol mee bezig zijn. Dit moeten we doortrekken.” zegt PvdA raadslid Lammering.

In Rotterdam bestaat een grote groep ouders, professionals en bewoners die moeite hebben om door te dringen in de belevingswereld van onze jongeren. Een wereld waar online communicatie en content een belangrijke rol spelen. Content vormt namelijk steeds vaker een katalysator voor ongewenst gedrag en geweld. Wil je dit gedrag veranderen, moet je contactmomenten creëren en vertrouwen opbouwen.

“Het is erg belangrijk om juist in te zetten op het positieve en leuke in het leven: je eigen talenten. Zo helpen we jongeren om ook positieve keuzes te maken” aldus Stephan Leewis van Groenlinks.

“Zie het daarnaast als een extra fail-safe voor als het contact met ouders, onderwijs of jongerenwerk onvoldoende werkt. Met elke minuut die jongeren in een talentenhuis doorbrengen zijn ze niet op straat. Daar is al veel mee gewonnen. En waarom zou je het talent verloren laten gaan?” sluit Lammering af.

Bron: @stichtingrapresent