3 september 2014

Terugdringen wachttijden bijstandsaanvragen absoluut noodzakelijk

De PvdA-fractie hamert al langer op de noodzaak van het terugdringen van de wachttijden voor bijstandsaanvragen en maakt zich ernstige zorgen over de Rotterdammers die hierdoor in de problemen komen. Afgelopen maand stelde PvdA-raadslid Carlos Gonçalves (Werk & Inkomen) vragen aan het stadsbestuur over de grote achterstand bij de sociale dienst. De gemeentelijke ombudsman constateerde dat Rotterdammers door de lange wachttijden diep in de financiële problemen komen. Vandaag sprak de gemeenteraadscommissie over de achterstanden.

Gonçalves: “Ik ben erg blij dat de wethouder vandaag op aandringen van de PvdA-fractie heeft toegezegd dat de wachtlijsten voor het einde van dit jaar weggewerkt zullen worden. Ook liet de wethouder weten dat de cliënten van de sociale dienst die door de wachtlijsten in de problemen komen met hun financiële verplichtingen aan derden, zoals woningcorporaties en Eneco, ondersteuning gaan krijgen van de gemeente. De gemeente zal bijvoorbeeld als bemiddelaar optreden richting deze instanties, zodat zij niet verder in de problemen komen. De cliënten worden hierover actief geïnformeerd.”

“Wat ons betreft is het absoluut noodzakelijk om de wachttijden bij de sociale dienst terug te dringen,” zegt Gonçalves. “Fijn dat dit stadsbestuur dit ook lijkt in te zien.”

Ook liet de wethouder weten dat er een waarderingsonderzoek zal komen over de dienstverlening van de sociale dienst, waarbij expliciet aandacht wordt besteed aan het onderdeel ‘bejegening’.

Lees hier de vragen die Gonçalves stelde aan het stadsbestuur op 14 augustus jl.