Themabijeenkomst Bevolkingsgroei en Migratie

5 maart 2024

PVDA GEWEST ZUID HOLLAND

Themabijeenkomst Demografie en Migratie & ALV

Het zijn interessante tijden met een formatie die zich lijkt te balanceren op het randje van de grondwet en met de Europese verkiezingen in aantocht. Ook op provinciaal en waterschap niveau gebeurt er heel veel!

De provinciale- en waterschapsverkiezingen zijn ongeveer 1 jaar geleden. Tijdens de Algemene Leden Vergadering van donderdag 21 maart a.s. geeft de provinciale PvdA fractie een korte update over de belangrijkste ontwikkelingen van het afgelopen jaar. Ook wordt de jaarrekening van 2023 behandeld (deze sturen we ongeveer een week voor de ALV op, hij wordt momenteel geverifieerd door de kascommissie).

Een belangrijk deel van de avond wordt gevuld met een presentatie en discussie over het Rapport van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050 dat op geen beter moment had kunnen komen, nu vier partijen onderzoeken of en hoe ze willen samenwerken. Hoe ze Nederland willen vormgeven, welk beleid ze voor de komende vier jaar nodig vinden.

De staatscommissie heeft een aantal scenario’s ontwikkeld over de bevolkingsgroei en -samenstelling tot 20250. In haar goed gefundeerde rapport wordt uitgerekend dat als Nederland op deze voet doorgaat, het inwonertal te sterk zal groeien voor de ruimte en middelen die er zijn. Met als gevolg „schaarste, hinder en ergernis”. Tegelijk signaleert de Staatscommissie dat de bevolkingsgroei grotendeels komt door immigratie.

Uiteraard wordt ruime aandacht geschonken aan de huidige migratie die volgens de Staatscommissie moet worden gematigd. Een inwonertal van maximaal 19 tot 20 miljoen inwoners in 2050 zou het welvaartsniveau op peil kunnen houden. Dat maakt selectie (zeg matiging!) van (kennis)migranten noodzakelijk is. Velen willen trachten greep te krijgen op migratie, een onderwerp dat Nederland verdeelt.

Rob de Werd

Het belangwekkende rapport van de Staatscommissie kan worden gedownload via www.staatscommissie2050.nl. De secretaris van de commissie Rob de Werd zal ter vergadering een toelichting geven.

Datum en tijd: donderdag 21 maart 2024, 19.00-21.00

Plaats: PvdA kantoor Willem Smalthof 95, Rotterdam