De PvdA Rotterdam strijdt voor behoud van de trams!

14 maart 2023

Als het aan het Rotterdamse stadsbestuur in navolging van de vervoersregio MRDH ligt gaan er tal van tramroutes verdwijnen in onze stad. Zo gaan tramlijn 4 tussen Eendrachtsplein en Marconiplein verdwijnen. Ook was het de bedoeling dat tramlijn 8 zou worden ingekort waardoor die niet meer gaat rijden in Spangen en het Oude Noorden. Door een goed georganiseerde PvdA actie (samen met andere linkse partijen) en een heftig debat in de gemeenteraad kon worden voorkomen dat lijn 8 naar Spangen zou worden opgeheven. De inkorting van lijn 4 van Hillegersberg naar Station Rotterdam Noord was intussen ook al geschrapt door een actie van de VVD onder druk van zijn leden. De overige inkortingen zijn nog steeds actueel en hangen als een zwaard van Damocles boven ons openbaar vervoer.

De strijd is echter nog lang niet gestreden! De vervoersregio heeft de uiteindelijke zeggenschap en is nog lang niet door de bocht. Deze instelling (een ondemocratisch bestuur, gebaseerd op een gemeenschappelijke regeling) heeft helaas te weinig oog voor de belangen van de Rotterdamse burgers. Het wordt misschien tijd om na te denken over een andere beheersvorm voor onze RET waardoor de uiteindelijke zeggenschap weer komt waar die thuishoort: bij de gemeente Rotterdam!

Teken dan de petitie hier!