2 februari 2014

Tromgeroffel en enthousiaste reacties in Delfshaven!

Begeleid door daverend tromgeroffel namen zo’n veertig in rode jassen gestoken PvdA’ers bezit van de zaterdagmarkt op het Visserijplein In Delfshaven. Op deze uitbundige wijze ging op 1 februari de PvdA-campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen – en de Europese verkiezingen – van start. Tegen deze overmacht was niemand opgewassen.

Vlak daarvoor waren de aanwezige partijgenoten toegesproken door Paul Tang, de lijsttrekker voor de Europese verkiezingen. Hij wees erop dat de PvdA – juist door haar regeringsdeelname – de énige is om de weg uit de crisis te vinden. Een partij die het niet bij woorden laat, maar ook met daden komt. En een partij die luistert! Dat bleek wel uit het enthousiasme waarmee de aanwezigen aansluitend de wijk in trokken om zelf uit de mond van de kiezers te horen wat er speelt. Wat kregen zij zoal te horen? Veiligheid op de speelpleinen bleek een gevoelig item. De jonge kinderen delven vaak het onderspit tegen de wat oudere. En met de sluiting van buurthuizen zijn hun mogelijkheden toch al zo teruggelopen. Ook de straatverlichting laat veel te wensen over. Toch was er niemand die het voor gezien hield in de wijk. Iets wat de PvdA op haar conto mag schrijven!

Welke daden de partij nog meer in haar mars heeft werd later in de middag duidelijk in het verkiezingscafé in Pier 80. In aanwezigheid van landelijk partijleider Diederik Samsom, onderwijsminister Jet Bussemaker en euro-lijsttrekker Paul Tang en zo’n honderd enthousiaste partijleden en buurtbewoners presenteerde Hamit Karakus zijn plannen voor de komende vier jaar. Centraal staat het banenplan om 12.000 Rotterdammers aan werk te helpen en 3.000 jonge stadgenoten aan een stage. Hoe wil de partij dat bereiken? Bijvoorbeeld door van bedrijven die voordeel hebben van stedelijke subsidies te verlangen dat ze Rotterdammers aannemen. En door bedrijven die in het verleden naar elders zijn vertrokken weer terug te halen naar de stad. Iets wat nu, midden in de crisis, prima haalbaar is volgens Karakus. Diedrik Samsom complimenteerde Hamit Karakus en de Rotterdamse PvdA met alle inspanningen om de ingezakte bouwsector te stimuleren en de vele honderden banen die daarmee veilig zijn gesteld.

Het publiek had behoorlijk wat vragen in petto voor Hamit, Diederik en Jet. Zo werd aandacht gevraagd voor de hoge jeugdwerkloosheid. In zijn antwoord zag Hamit twee kanten: hard aanpakken van degenen die niet willen en stoppen met zinloze opleidingen. Jet pakte de bal op door te benadrukken dat zij wil opleiden voor vakmanschap in het mbo. Daarom omarmt zij het Rotterdamse plan voor 3.000 stageplaatsen. Met het rijksbeleid kan zij daar prachtig op aansluiten. Vanuit de zaal werd gewezen op de noodzaak van een andere locale economie: er gaat nu erg veel geld naar de Maasvlakte. Hamit onderschreef dat pleidooi van harte. Er is een geheel nieuwe economie aan het ontstaan, bijvoorbeeld ‘Serious gaming’, daar gaat al anderhalf miljard in om. Diederik achtte investeren in onderwijs cruciaal, met name techniekonderwijs. Ook wees hij op het belang van kleine ondernemers en familiebedrijven.

Vanuit de zaal werd dringend aandacht gevraagd voor de psychische gevolgen van armoede, vooral voor de kinderen. Hamit wees erop dat Rotterdam het armoedebudget overeind heeft gehouden. En hij maakt zich sterk voor de stichting Jarige Job die kinderen helpt die anders hun verjaardag niet kunnen vieren.

Diederik wees erop dat gemeenten veel meer vrijheid hebben gekregen om een armoedebeleid te voeren. Er valt dus wat te kiezen op 19 maart! Iedereen was het erover eens dat het gaat om keuzes maken opdat Rotterdam geen verdeelde stad is. Discussievoorzitter Duco Hoogland wist het formele gedeelte keurig op het afgesproken tijdstip af te ronden. Maar niet de discussie, want die ging tijdens de gezellige borrel gewoon door.

Bekijk hier de foto’s (Rob Maas).