3 oktober 2014

Verklein recidivekans ex-gedetineerden

Onlangs sprak de PvdA-fractie met de bevlogen initiatiefnemers van de organisatie Made in Prison. PvdA-raadsleden Fatima Talbi en Marco Heijmen waren onder de indruk van het in Utrecht gestarte initiatief en onderschrijven het nut van zowel preventief als curatief werken op dit vlak. Vandaag stellen zij hierover vragen aan het stadsbestuur.

“Deze organisatie, gerund door ex-gedetineerden, helpt andere (ex-)gedetineerden hun leven weer op de rit te krijgen. Er wordt voorlichting gegeven aan gevangenen in gevangenissen en aan ouders, leraren en leerlingen op scholen. Anderzijds helpt men ex-gedetineerden nadat zij hun straf hebben uitgezeten om niet terug te vallen in de criminaliteit. Zij trachten bovendien een brug te slaan tussen de samenleving en mensen met een detentieverleden en het stigma waarmee veel ex-gedetineerden te maken krijgen, te doorbreken,” zegt Talbi. “Wij willen van het stadsbestuur weten hoeveel procent van de Rotterdamse jongeren die vast hebben gezeten, uiteindelijk terugvalt in de criminaliteit en of het stadsbestuur hier tevreden over is. Ook horen wij graag welke nazorg de Rotterdamse jongeren die vast hebben gezeten na hun vrijlating wordt geboden om het recidiverisico te verkleinen.”