3 september 2014

Vervoer gehandicapten en ouderen in gevaar

Directeur Henk van der Beek van RMC, de grootste vervoerder van de Rotterdamse regio, waarschuwt vandaag in het AD dat leerlingen, gehandicapten en ouderen de komende jaren vaker verstoken dreigen te blijven van vervoer. Dit omdat gemeenten steeds goedkoper willen inkopen. PvdA-raadsleden Barbara Kathmann (Vervoer) en Fatima Talbi (Zorg) trekken aan de bel.

“De PvdA-fractie vindt het belangrijk dat het vervoer van leerlingen, gehandicapten en ouderen in Rotterdam goed verzorgd is en maakt zich zorgen over deze signalen. Vandaar dat wij hierover vandaag vragen stellen aan het stadsbestuur,” zegt Kathmann.

“Deze week bleek dat ruim honderd gehandicapte leerlingen in Gorinchem niet naar school konden omdat het taxibedrijf dat de aanbesteding had gewonnen niet in staat was op tijd voor passend vervoer te zorgen. Ook in andere gemeenten bleken vervoerders het niet te kunnen bolwerken. De RMC kreeg verscheidene verzoeken om te helpen. Wij willen graag van het stadsbestuur horen wat op dit moment in Rotterdam de status quo is met betrekking tot vervoer van leerlingen, gehandicapten en ouderen in Rotterdam en of zich in Rotterdam situaties hebben voorgedaan zoals die in Gorinchem,” zegt Talbi. “Van der Beek vreest dat incidenten zoals in Gorinchem steeds vaker zullen voorkomen omdat gemeenten onder druk van bezuinigingen steeds minder naar kwaliteit kijken en vooral contracten gunnen aan vervoerders die met de laagste prijs komen. Volgens Van der Beek kunnen gemeenten dit van tevoren zien aankomen. Wij hebben het stadsbestuur gevraagd of men reden heeft om aan te nemen dat er in de toekomst in Rotterdam incidenten zoals in Gorinchem zullen voorkomen omdat de gemeente Rotterdam onder druk van bezuinigingen steeds minder naar kwaliteit kijkt en vooral contracten gunt aan vervoerders die met de laagste prijs komen.”

“In Rotterdam loopt het contract voor het Vervoer op Maat, voor ouderen en gehandicapten, af in april 2015. Hubert Andela van brancheorganisatie KNV en Henk van der Beek van RMC raden gemeenten aan zich bij nieuwe aanbestedingen eerst te oriënteren op een eerlijke marktprijs. In de aanbesteding zouden ze dan met minimumprijzen kunnen werken. Ook adviseren zij meer punten toe te kennen aan kwaliteit. Alleen zo is volgens Andela en Van der Beek te voorkomen dat nog meer gehandicapten, leerlingen, ouderen én chauffeurs de dupe worden,” zegt Kathmann. “Wij zouden graag van het stadsbestuur horen of men bereid is om de aanbevelingen van Andela en Van der Beek bij de nieuwe aanbesteding ter harte te nemen.”