28 oktober 2014

Wethouder moet bemiddelen in Museumnachtconflict

De fracties van de PvdA, VVD, GroenLinks en SP willen dat wethouder Visser gaat bemiddelen om het conflict rond de Rotterdamse Museumnacht op te lossen. De partijen doen dat naar aanleiding van de aankondiging van het bestuur van de Museumnacht om volgend jaar geen Museumnacht te organiseren. Het bestuur wil geen financiële risico’s nemen na de aankondiging van kunstinstellingen rond het Museumpark, zoals Boijmans van Beuningen en de Kunsthal, om hun deuren gratis te openen.

Tijdens de afgelopen editie van de Museumnacht hadden Boijmans en de Kunsthal zich al teruggetrokken omdat ze de beveiligingskosten te hoog vonden. De Museumparkmusea hebben nu plannen voor een eigen museumnacht.

De partijen hebben aan het college gevraagd sinds wanneer de wethouder op de hoogte was van de problematiek. Mochten de betrokken partijen er niet uitkomen, wil men graag dat de wethouder gaat kijken naar alternatieven om alsnog een Museumnacht in Rotterdam mogelijk te maken waaraan alle grote culturele instellingen meedoen.