28 januari 2014

“Wie vindt zijn portiek wel eens vies?”

Wethouder Hamit Karakus, lijsttrekker van de PvdA Rotterdam, gaf afgelopen zondag een gastles op de weekendschool in Delfshaven. Deze school stimuleert de kinderen uit Delfshaven om hun grenzen te verleggen, verder te kijken, meer te durven en te doen. Hamit Karakus ging met ze in gesprek over hun straten, hun wijken en zijn motivatie om de politiek in te gaan.

De weekendschool in Delfshaven biedt vrijwillig aanvullend onderwijs voor scholieren van tien tot veertien jaar uit de achterstandswijken. In Delfshaven is veel vraag naar aanvullend onderwijs voor deze doelgroep. Ruim 20 kinderen kwamen zondag luisteren naar en ook praten met Hamit Karakus.

Zondag 26 januari stond landelijke en lokale politiek centraal. Wethouder Karakus trof een stel enthousiast en leergierige leerlingen. Toen hij vroeg wie van de kinderen er met meer dan 1 kind op een kamer slaapt gingen er diverse vingers omhoog: “Ik, ik, maar ik kan soms niet slapen omdat mijn zus zo snurkt.”

“En wie vindt z’n portiek wel eens vies?”
Veel kinderen gaven toe ook wel eens afval in hun portiek te gooien en zo kwam het gesprek al gauw op gang over woonoverlast, een fijne woonomgeving en een veilige kindvriendelijke buurt.
Veel kinderen herkenden zich in het levensverhaal van de wethouder. Ze vroegen honderduit over zijn komst naar Nederland, zijn tijd als politieagent en waarom hij dan toch de politiek in gegaan was. Ook de fascinatie voor zijn achternaam is groot. Wanneer Hamit Karakus vertelt dat dit ‘zwarte vogel’ betekent komen de bijzondere achternamen en bijnamen van de kinderen voorbij.

Tot slot werd aan alle kinderen gevraagd wat ze van de dag hebben geleerd. Een leerlinge vatte het mooi samen: “Je kunt je beter voor anderen inzetten, want geld maakt niet gelukkig.”