18 februari 2014

“Zijn politieke bron is rechtvaardigheid”

De wind op Rozenburg blaast gemeen koud als Hamit Karakus (48) met een bot schaartje een lint doorknipt. ‘Ik kom graag op Rozenburg. De sfeer is goed’, zegt hij opgewekt tegen de verzamelde koukleumers. De sobere plechtigheid is het slotakkoord van de gang naar zelfstandigheid van de markt. Voortaan is die van de marktkooplui zelf. De markt is de gemeente te duur geworden. ‘Ik hoef niet de beheerder van de markt te zijn’, zegt Karakus, voordat hij een rondje langs de kramen maakt.

Zijn jas oogt gekleder dan die van de ambtenaren en marktkooplui om hem heen, zijn schoenen zijn modieuzer, zijn haren beter gekapt. Toen hij in 2006 als wethouder in Rotterdam aantrad, noemden ze hem de George Clooney van het stadhuis, vanwege zijn vriendelijke oogopslag en milde glimlach. Ook acht jaar later is ‘charmant’ nog steeds het eerste woord dat vriend en vijand in de mond nemen om hem te typeren.

Karakus heeft zich ontpopt als een bestuurder van het klassieke soort. Hij is een regelaar, een pragmaticus pur sang, iemand die volhardt en met creatieve oplossingen op de stoep van de minister staat als andere gemeenten nog opgewonden lopen te ageren. Maar hij is te weinig politicus, zeggen niet alleen tegenstanders. Te weinig straatvechter om straks Joost Eerdmans van Leefbaar Rotterdam van het lijf te houden. In de peilingen is Leefbaar nu met 15 zetels veruit de grootste. De PvdA duikelt met vier zetels verlies naar de tweede plaats.

‘Karakus heeft gevoel voor leed en verdriet van mensen, voor huisuitzetting, voor burenlast. Je klopt nooit vergeefs bij hem aan. Hij heeft geen praatjes, geen poeha, hij houdt geen kaarten voor de borst; allemaal hele goede eigenschappen, maar het zijn ook eigenschappen die in campagnetijd hun keerzijde hebben’, zegt partijgenoot Peter van Heemst, die hem destijds binnenhaalde als wethouder.

“Zijn kracht is zijn vasthoudendheid in combinatie met zijn charme. Hij zal van deur tot deur gaan om de Rotterdammers te laten zien wat er allemaal is gebeurd de afgelopen jaren. Zijn politieke bron is rechtvaardigheid, daar draait het bij hem om,” zegt Jantine Kriens over PvdA-lijsttrekker Hamit Karakus.

Lees het hele artikel van Lidy Nicolasen in de Volkskrant van 18 februari.