12 juni 2015

Zorgen om toename islamofobie

Gisteren publiceerde o.a. De Telegraaf een artikel naar aanleiding van een waarschuwing van het Meldpunt Islamofobie en Discriminatie (MID). Volgens het MID zijn Nederlandse moslims steeds vaker het doelwit van islamofobie. PvdA-raadslid Peggy Wijntuin is geschrokken van de signalen en wil van het stadsbestuur opheldering over de Rotterdamse situatie.

“Het MID zegt dat de toenemende moslimhaat zich niet beperkt tot racistische en discriminerende uitlatingen. Ook het aantal geweldsincidenten neemt schrikbarend toe,” zegt Wijntuin. “De meest recente incidentenlijst suggereert dat het aantal aanvallen tegen moskeeën in 2014 ruim is verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal geweldsincidenten en racistische of discriminerende opmerkingen is in dezelfde periode zelfs meer dan verdrievoudigd. Ik wil onder meer van het stadsbestuur weten hoeveel aanvallen tegen moskeeën er in Rotterdam in 2014 hebben plaatsgevonden en in hoeverre er hier sprake is van een toename ten opzichte van een jaar eerder. Ook heb ik het stadsbestuur gevraagd of men uit de cijfers over (gewelds-)incidenten en racistische of discriminerende opmerkingen en aanvallen tegen moskeeën kan concluderen dat er ook in Rotterdam sprake is van een toename van islamofobie. Indien dit inderdaad het geval is, ben ik benieuwd of het stadsbestuur deze toename kan verklaren en op welke manier men van plan is de toenemende islamofobie in onze stad terug te gaan dringen.”

Het MID verzamelt voorbeelden van islamofobische incidenten, om zo aandacht te vragen voor moslimhaat in Nederland.

Lees hier het artikel dat gisteren verscheen op de website van De Telegraaf.