16 oktober 2014

Zorgvuldigheid en continuïteit Jeugdzorg

Vandaag pleitte PvdA-raadslid Aruna Radjkoemar (Jeugd) voor zorgvuldigheid en continuïteit in de Jeugdzorg, die per 1 januari aanstaande de verantwoordelijkheid wordt van de gemeente.

In haar maidenspeech zei Radjkoemar zich zorgen te maken om de groep kwetsbare 18-jarigen die de overgang moeten maken van de jeugd-GGZ naar de volwassenen-GGZ. “Hierover geeft de wethouder aan dat het niet mogelijk is om deze financiële drempel voor deze kwetsbare groep jongeren weg te nemen. Wij willen graag van de wethouder de toezegging dat deze financiële drempel niet in de weg komt te staan van lopende behandelplannen.”

Slachtoffers loverboys
Radjkoemar liet weten dat de PvdA heeft zich in het verleden altijd sterk gemaakt voor slachtoffers van loverboys: “Dit is een buitengewoon kwetsbare groep. Omdat het in bepaalde situaties wenselijk is om de opvang van deze slachtoffers buiten de regio te organiseren, zouden wij graag zien dat hierover afspraken worden gemaakt.” Radjkoemar diende een motie in om hiervoor zorg te dragen.

Allochtone jongeren met emotionele of psychologische problemen
“Verder maken wij ons zorgen om de allochtone jongeren met emotionele of psychologische problemen. Wij vinden het belangrijk dat op het gebied van zorg voor kinderen en jongeren maatwerk wordt geboden, juist ook aan kinderen en jongeren die buiten beeld blijven, bijvoorbeeld omdat hun ouders bang zijn voor of een gebrek aan kennis hebben over de geestelijke gezondheidszorg,” zei Radjkoemar. Ook hiertoe diende zij een motie in.

Broertjes en zusjes
De PvdA vindt dat repressie en preventie altijd hand in hand moeten gaan. “Wij zijn dan ook blij dat preventie een belangrijk rol heeft in het Nieuw Rotterdams Jeugdstelsel,” sprak Radjkoemar de raad toe. “Echter, de PvdA vindt dat we alles in het werk moeten stellen om te zorgen dat door een goede samenwerking tussen het Veiligheidshuis en het Jeugdbeschermingsplein ervoor zorgen dat ook de broertjes en zusjes van criminele jongeren zich goed en veilig kunnen ontwikkelen. Vandaar dat wij hiertoe een motie indienen.”

De ingediende moties zijn allemaal aangenomen en zijn hieronder te vinden.