19 april 2018

Nieuwe raadsleden laten van zich horen

Duurzame woningen, Afghaanse vluchtelingen, de stadswinkel in Noord en mishandeling van ouderen. Bij de eerste Raadsvergadering lieten we meteen van ons horen. Hoogtepunt waren de maidenspeeches van nieuwe raadsleden Dennis en Duygy.

Dennis gaat voor duurzame woningen

Raadslid Dennis Tak hield vandaag zijn maidenspeech in de eerste officiële raadsvergadering na de verkiezingen, bij het debat over de verduurzaming van woningen. De PvdA is van mening dat het verduurzamen van woningen bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen van Parijs én aan de werkgelegenheidRaadslid Dennis Tak: ‘’Om in Rotterdam hiermee aan de slag te gaan is het noodzakelijk dat we uitvoerig spreken over hoe we verschillende partijen in Rotterdam aan tafel krijgen.’’ Daarom maakt Tak er een agendapunt van in de commissievergadering, samen met GroenLinks, VVD, D66, SP en NIDA.

Al tijdens de campagne presenteerde de PvdA een voorstel voor 100.000 duurzame woningen Dat plan wil Tak nu dan ook uitvoeren: ‘’Nu er een nieuwe Raad zit, is het een mooie gelegenheid om meteen aan de slag te gaan. Het is helemaal fijn dat dat meteen in goede samenwerking met veel partijen is.’’

Bekijk onderaan dit bericht de speech.

Duygu: stop de uitzetting van Afghanen

Tijdens het debat ‘stop de uitzetting naar Afghanistan‘ roept Duygy Yildirim op het uitzetbeleid van vluchtelingen naar Afghanistan stop te zetten. Op dit moment zet de Nederlandse regering Afghaanse vluchtelingen uit naar Afghanistan. Het land wordt als ‘veilig voor vluchtelingen’ beschouwd. Uit de Global Peace Index van 2017, blijkt juist dat Afghanistan na Syrië het meest gewelddadige land ter wereld is. Samen met SP, ChristenUnie/SGP, Groenlinks diende de PvdA een voorstel in waarin het college verzocht wordt om de verantwoordelijk staatssecretaris op te roepen het uitzetbeleid voor vluchtelingen afkomstig uit Afghanistan aan te passen. Lees de bijdrage van Duygu Yildirim hier terug. En bekijk hier haar speech.

Sluiting stadswinkel Noord

De stadswinkel in Noord bleek opeens te gaan sluiten. Bewoners waren zeer verbaasd. Dat betekent namelijk dat zij vanaf die datum niet meer in hun eigen wijk terecht kunnen om een paspoort, rijbewijs of VOG aan te vragen of af te halen. Over de sluiting van de Stadswinkel is overigens nauwelijks met bewoners gecommuniceerd. Zo is er op de site van de gemeente niks over terug te vinden. Samen met de VVD vroegen wij om opheldering.

Mishandeling ouderen in verpleeghuis

In de Trouw was te lezen dat er sprake is van wanpraktijken in verpleeghuis De Leeuwenhoek. Uit meldingen van klokkenluiders, verklaringen van familieleden, interne stukken, foto’s en grondig onderzoek door twee ouderenpsychologen blijkt dat demente bewoners van dit verpleeghuis aan de West-Kruiskade met regelmaat worden mishandeld door verzorgend personeel en medebewoners. De mishandelingen zouden variëren van schreeuwen en scheldpartijen tot het onthouden van medicijnen en fysiek geweld met lichamelijk letsel tot gevolg. Bewoners worden ook bestolen. Raadslid Co Engberts schrok zich rot en zorgde er samen met Leefbaar en de SP voor dat hier verder over gesproken wordt. Engberts: ”Wij realiseren ons dat de
gemeente geen zeggenschap heeft over verpleeghuizen, maar deze signalen kunnen we simpelweg niet laten passeren.”

Waanzin op de woningmarkt

De Telegraaf kopte afgelopen donderdag dat de prijsstijging van woningen in Rotterdam dit jaar de Amsterdamse gekte voorbij gaat. De reden hiervoor is dat veel beleggers massaal woningen opkopen. De woningprijs is dan ook gemiddeld met 15% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor.

De PvdA vindt dat iedereen in een betaalbare koop- of huurwoning moet kunnen wonen. Een woningmarkt waarbij agressieve particuliere beleggers hun slag willen slaan belemmert veel Rotterdammers in hun woonwens. De prijzen van koopwoningen worden in rap tempo opgedreven en de sociale voorraad wordt verkocht waardoor langere wachtlijsten ontstaan. Barbara Kathmann vindt dit onacceptabel en zorgde ervoor dat dit punt hoog op de agenda staat. Hopelijk komen er hierdoor snel oplossingen.

Bekijk hieronder de bijdragen van Dennis en Duygu.